Arsenal Grossley M 27/28

Kingime Eestile 100. sünnipäevaks EV 1927 aastal toodetud soomusauto liikuva koopia.

Sergei Jerjomin on olnud MTÜ Pommiauk Jõgewa Militaarmuuseumi eestvedaja 2013.aastast. Huvist Tallinna Arsenali tehase toodangu vastu algatati 2015.aastal originaalmõõtmetes kahurvariandiga soomusauto Arsenal-Grosley M 27/28 ehitamist. Soomuki ehitamise eesmärk taastada ajalooliselt autentse välimusega masin valmistades Jõgewa Militaarmuuseumile liikuveksponaat. Ühtegi originaalmasinat säilinud ei ole.
EV 100 sünnipäevaks valmiva soomusauto paneb liikuma GAZ 51 veermik ja mootor. Soomuki kere on valmistatud OÜ ELME METALL metallist.
Meeskonda kuulusid lisaks Sergei Jerjominile ja Eduard Onopale OÜ Romec metall, OÜ B&W metall, OÜ Auto ja metall ning Eesti baggisõitjad Romet Välba ja Lauri Leiten.
Projekti toetasid Eesti Riigikantselei, ESAP ja Eesti Sõjamuuseum KINDRAL LAIDONERI MUUSEUM
Ajalooline taust Arsenal Grossley M 27/28 kohta:
Arsenal-Crossley soomusautod projekteeriti aastatel 1924–1925 Eesti Sõjaministeeriumi Varustusvalitsuse Tehnikaosakonnas. Mootor ja veermik telliti Inglise firmalt Crossley Motors Ltd. Soomustamiseks vajalikud terasplaadid telliti Rootsist ja autod ehitati valmis Tallinna relvatehases Arsenal. Kokku valmis aastatel 1926–1928 13 masinat, millest 11 läksid kaitseväele ja 2 Kaitseliidule. Soomusautod olid 4,87 meetrit pikad, 1,80 meetrit laiad ja 2,43 meetri kõrgused. Auto tühikaal oli 4,1 tonni. https://et.wikipedia.org/wiki/Arsenal-Crossley.
Soomusauto on mõeldud eksponeerimiseks Jõgewa Muuseumis ja näitab EV kaitsevõimekust 1930 aastatel.

Suveks loodame soomuki sõidukorda sättida

Soomuki sisemuse lõpetamiseks vajame lauamaterjali ja vilti. Mootori käimapanemiseks vajalikud GAZ 51 mootoridetailid

Algataja

MTÜ Pommiauk

JÕGEWA MUUSEUM

Märksõnad