EV100: Tallinna Peatänava ideevõistlusLõppenud

Eesti Arhitektuurikeskus, Eesti Arhitektide Liit ja Tallinna linn kuulutasid välja ideekonkursi Tallinnale uue, 21. sajandisse kuuluva peatänava loomiseks vabariigi 100. sünnipäevaks. Tähelepanu! Ideekonkursi tähtaegu pikendati kuu võrra. Konkursil osalemiseks ja kvalifitseerimiseks vajalikud dokumendid tuleb esitada 8. märtsiks, võistlustöid ideekonkursile oodatakse 25. aprillini.  

Foto: Paco Ulman

Peatänava ideevõistlus on esimeseks osaks Vanasadama ja kesklinna vahelise liikuvuskeskkonna arendamise projektist, mille lõppeesmärk on luua Tallinna südalinna inimkeskne ja kaasaegne linnaruum, ühendades südalinna killustatud toimepiirkonnad tervikuks. Kogu Peatänava projekt hõlmab Pärnu maantee südalinnapoolset lõiku ja Narva maantee algust, teises etapis ka peatänavaga külgnevaid kvartaleid.

"Täna on Tallinna sisulisel peatänaval magistraal, mida on viis aastakümmet planeeritud ühe mõttega - kuna autosid tuleb juurde, peavad jalakäijad ruumi tegema. Nii on vanalinn Tallinna kesklinnast magistraalidega ära lõigatud. Parimad kohad elava kohviku- ja tänavakultuuri ning meeldiva ajaveetmise jaoks on kasutuseta, sest jalgsi ning rattaga liikuja ei pääse sinna ei mugavalt ega ohutult," selgitas projekti juht, Arhitektuurikeskuse juhataja Raul Järg. "Küll on aga maailmas hulgaliselt näiteid, kus on autostumine otsustavalt tagasi pööratud ning magistraalide asemele loodud jagatud linnaruum. See on pannud elama nii linnakultuuri kui kohaliku kaubanduse ja teeninduse ning toonud inimesed autodest välja - seda ka põhjamaises kliimas."

Maailma suurlinnade kogemus kinnitab ka, et kergliiklejate ja ühistranspordi eelistamine ning autoliikluse vähendamine kardetud liikluskaost kaasa ei too. Küll on sellistes piirkondades hüppeliselt kasvanud nii elanike rahulolu linnaruumiga, kui ka kohalike ettevõtete külastatavus ja käibed. "Piltlikult öeldes tahame, et tekiks elav linnasüda kus inimesed viibiks selle pärast et nad tahavad, mitte selle pärast et nad peavad - nagu see on transiittsooni puhul," selgitas Järg. „Arhitektuurikeskuse tellitud mudelanalüüs kinnitab, et ka Tallinnas saab läbimõeldud ümberkorraldustega suunata suure osa transiitliiklust linnasüdamest mööda ilma liikluses olulisi probleeme tekitamata.“
Tallinna Peatänava lahendus, mida ideekonkursil otsitakse, peab sobima nii vormilt kui sisult Tallinna kui võimaliku Euroopa rohelise pealinna konteksti. Ideelahenduselt oodatakse Peatänava kogu pikkuses äratuntavat kujundust, mis toetaks piirkonna tänavaruumi elavdamist ja teenuste pakkumist. Peatänav peab olema linnaelanikule ja külastajale meeldivaks ajaviitmis- ja kokkusaamiskohaks.

Tähelepanu! Ideekonkursi tähtaegu pikendati kuu võrra. Konkursil osalemiseks ja kvalifitseerimiseks vajalikud dokumendid tuleb esitada 8. märtsiks, võistlustöid ideekonkursile oodatakse 25. aprillini.
Ideekonkursi tingimused ja vajalikud taustamaterjalid on aadressil http://bit.ly/ptnv
Lisainfot Peatänava visiooni kohta leiab ka Peatänava kodulehelt www.peatanav.ee
Võistlus korraldatakse koostööna Eesti Arhitektide Liidu kureeritava EV 100 arhitektuuriprogrammi “Hea avalik ruum” ja Tallinna linna ning Euroopa Ühtekuuluvusfondi kaasrahastatava Vanasadama ja kesklinna vahelise liikuvuskeskkonna arendamise projektiga.

Võistlustööst juhindutakse Peatänava ala edasisel projekteerimisel ja ehitamisel. Tallinna Peatänava avaliku ruumi lahendus või osa sellest on kavas välja ehitada EV 100 programmis Euroopa Ühtekuuluvusfondi ja Tallinna linna vahenditega hiljemalt aastaks 2020. Peatänava projekti toetavad Keskkonnainvesteeringute Keskus, Ühtekuuluvusfond, Tallinna linn, Eesti Arhitektuurikeskus, Eesti Arhitektide Liit, AS Tallinna Sadam, AS Viru Keskus ja mitmed teised kohalikud ettevõtted.

Vaata ka lisainfot konkursi kohta Eesti Arhitektide Liidu kodulehelt. 

Kõik konkursid