Juhtum nr 13. Oodates taarast laeva

Karel Koplimetsa aktsioon „Juhtum nr 13. Oodates taarast laeva“ liinil Helsingi-Tallinn. Teose esitlus toimub 24. augustil 2017 Tallinnas Kumu näituse "Rändurid. Reisimine ja migratsioon Kesk- ja Ida-Euroopa uues kunstis" avamisel. Foto: Karel Koplimets 9. augustil 2017 taarast alusega Soome lahte ületamas.

Karel Koplimetsa kunstiprojekti “Juhtum nr 13. Oodates taarast laeva” puhul on tegemist aktsiooniga Helsingi-Tallinn liinil, mis käsitleb Soomes töötavate eestlaste ja Eestis käivate Soome viinaturistide teemat. Kunstnik ehitab Eesti alkoholitaara purkidest parve Helsingis, et sõita sellega üle lahe kodumaale Eestisse. Kogu aktsioonist valmib videoinstallatsioon, mida esitletakse 24. augustil Kumu kunstimuuseumis ning eksponeeritakse Eesti-Soome ühisnäitusel Helsingis Virka galeriis 13. oktoobrist 2017 - 25. veebruarini 2018.a.
9. augustil jõudiski kunstnik edukalt üle Soome lahe Tallinnasse.
Reisi põhjal valminud videosid ja parve ennast saab alates 25. augustist näha Kumu uuel näitusel "Rändurid. Reisimine ja migratsioon Kesk- ja Ida-Euroopa uues kunstis".

Näitus on avatud 25. augustist 2017 kuni 28. jaanuarini 2018.

Karel Koplimets: "Ilm oli ilus ja Soome lahe ületasime sujuvalt. Alustasime Porkkala poolsaarelt ja lõpetasime Rohuneeme sadamas. Esialgne hirm, et taarast alus "Ale" hakkab lagunema või ei pea suuremate laevade kiilulainetes vastu, osutus põhjendamatuks. Suurimateks kahjudeks võib lugeda lõhkise näpu ja ärapõlenud nina. Reis kestis üle 8 tunni ja keskmiseks kiiruseks oli 3,8 sõlme."

Karel Koplimets selgitas "Ringvaates", et taaraparve ehitamine võttis aega umbes kaks nädalat.
"Me ehitasime seda ühes väikeses jahisadamas ning ma ei liialda, kui ütlen, et tunni aja jooksul käisid kuus-seitse seltskonda uurimas, mida me teeme," sõnas ta ja kinnitas, et inimesed olid siiski pigem positiivselt meelestatud.
"Mu enda ema ütles mingil hetkel, et ta ei taha sellest midagi teada, enne ehitamist küsis ta mult isegi murelikult, kas ma päriselt ka tahan sellist asja teha," tõdes kunstnik ja lisas, et teised pereliikmed olid vähem murelikud. Lähemalt saad kõigest teada videot vaadates:

Kunstnik Karel Koplimets ehitab Soomes taarast laeva. See pole mitte niisama idee, vaid osa EV100 kunstiprogrammist, mis kulmineerub merereisi ja videoinstallatsiooniga 24. augustil. Nii vormub Eesti ja Soome sajandite pikkune suhe uude vormi. Kas pole mitmetähenduslik ja isegi sümboolne. Ent miks noor mees taolise töö ette on võtnud? Mida taara võim talle täpsemalt tähendab? Vastused leiad järgnevast intervjuust.

Alustuseks palun sul öelda pisut numbreid. Räägi näiteks taarast, ehituspäevadest, plaasterdatud sõrmedest ja kinnitusvahendite hulgast? 

Taarat on hetkel koos ca 5000 õllepurki, umbes 6000, parimal juhul isegi 7000 purki on aga vaja selleks, et parv korralik saab. Samas on see [purkide kogus] väga väike võrreldes sellega, mis igapäevaselt Eestist Soome viiakse.

Ehituspäevi polegi veel väga palju – vastamise hetkeks on kulunud viis päeva ja teist sama palju tuleb veel rühmata enne, kui saame vees parvega esimesed katsetused teha.

Sõrmed on täitsa terveks jäänud ja kinnitusvahendeid on kulunud täpselt nii parajalt, et väga järge pidada ei ole suutnud. Näiteks traati ostsime alguses oma 250 meetrit, aga lõpuks kulus seda 600 meetrit.

Ehituseks vajalikud purgid on tühjad ja selles peitubki sinu performance'i üks sõnumitest. Miks peab alkoholiturimist ja tööotsimisest kõnelema läbi kunsti?

Alkoholiturism ja tööotsimine on teemad, mis otseselt puudutab väga paljusid eestlasi ja soomlasi.

Pean antud teemasid oluliseks kuna see puudutab väga paljusid. Kindlasti teab igaüks kedagi, kes oleks Soomes tööl käinud. Minu jaoks on need kaks teemat läbinisti seotud. Alkoholiturismi mastaapidest aimu saamiseks piisab Tallinnas sadama kandis natuke ringi vaadata. Parve ehitamise plaan mul sadamas istudes pähe tuligi..

Mis liigub kunstniku peas taolist teost luues? On need pigem argised või loomingulised mõtted?

Ma ei liigitaks oma mõtteid argisteks ja loomingulisteks. Ehkki iga teose algtõukeks on olnud argised mõtted, millest kasvavad välja siis juba loomingulised plaanid ja konkreetsed teosed. Ka antud projekti algtõukeks on väga igapäevased mõtted ja situatsioonid.

Case No 13. Waiting for the Ship of Empties from Karel Koplimets on Vimeo.

Miks peaks meie kunstipublik EV100 raames just sinu ettevõtmisest osa saama?

Alkoholiturism ja tööotsimine on teemad, mis otseselt puudutab väga paljusid eestlasi ja ka soomlasi. Olen eestlaste Soomes tööl käimise ja alkoholiturismi temaatikaga tegelenud juba 2015. aastast alates. Selle projekti eelkäijaga –  Juhtum nr 11. TALSINKI (2016) olen esinenud ka juba kahel välisnäitusel (OCAT Shenzhen Hiinas ja Kalmari kunstimuuseum Rootsis, 2016) ja avanud ühe isiknäituse Tallinnas (Kunstihoone galerii, 2017). Ent mida rohkem olen selle projektiga tegelenud, seda rohkem saab selgeks, et valitud teema kõnetab väga paljusid inimesi. Kas otseselt, sest kellegi lähedane töötab Soomes või on laevasõit seotud majanduslikel kaalutlustel tehtud kaubareisiga. Või on põhjused kaudsemad, sest ühiskond, keskkond ja majanduslikud võimalused.

Helsingis valmib neil päevil EV100 kunstiprogrammi kuuluv Karel Koplimetsa performance  Taarast laeva oodates. Purgiparv asub peagi mereteele. Teosest sündinud videoinstallatsioon „Juhtum nr 13. Oodates taarast laeva“ linastub 24. augustil.

Su teos on osa EV100 kunstiprogrammist. Milline on sinu sõnum Eesti iseseisvusele?

Eestist töövõimeliste noorte lahkumine (sihtkohti on kõvasti rohkem kui ainult Soome) üldisemalt on juba omaette teema. Kindlasti ei näita ma näpuga ega õpeta a la ärge minge välismaale tööle. Sest mõistan, et pigem on tegemist paljude inimeste jaoks paratamatu olukorraga. Samas aga kui nüüd Soome näitel püsida: kui eestlased viivad maksuraha Soome, toovad paljud soomlased selle alkoholiaktsiisi näol tagasi Eestisse. Ja kui mõelda, et Eesti ja Soome vahel on ajalooliselt palju erinevad kaubandussuhteid olnud, siis miks peaks antud olukorda teisiti vaatama. 

IGAKS JUHUKS HEA TEADA:

  • Taaraparv on alkoholiturismi maine kehastus, ent sümboliseerib ka Eesti ja Soome suhet;
  • 95% parveks saanud õllepurkidest on pärit Eestist;
  • Kunstnik kogus purke mh. sotsiaalmeedia vahendusel üleskutseid tehes;
  • Kõik purgid on täidisega vettepidavaks töödeldud;
  • Kunstnik ei ole täiskarsklane;
  • Taaraparv on esimese veesõidu teinud, peagi asub Helsingist Tallinna poole teele;
  • Aluse piirkiirus on 10 km/h
  • Sügisest on taaraparv nähtav KUMU kunstimuuseumis. Vähemalt sel juhul, kui parv ühes tükis Tallinnasse jõab...

Korraldaja

EV100 kunstiprogramm

Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamiseks loodud kunstiprogrammis on ligi 100 kunstisündmust, mis jutustavad kunstikeeles Eesti olevikust, tulevikust ja minevikust. Eesti sünnipäeva tähistatakse kunstiga Ameerika Ühendriikides, Jaapanis, Itaalias ja mujal Euroopas ning samal ajal ka Virtsus, Valgas, Moostes, Sillamäel ja paljudes teistes Eesti paikades. EV100 kunstiprogrammi korraldavad Riigikantselei Eesti Vabariik 100 korraldustoimkond koos kunstiprogrammi koordineerivate Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse ja Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskusega.